بهینه سازی وب و کاربرد آن به زبان ساده
بهینه سازی وب و کاربرد آن به زبان ساده
سئو چیست؟
دنیای امروزه به سرعت به سمت تکنولوژی شدن در تمام زمینه ها پیش می رود. بخصوص در بحث خرید و فروش و معرفی محصولات بازار دیجیتال مارکتینگ بسیار پر کاربرد تر از گذشته شده است. یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ مبحث سئو است. اما اگر بخواهیم سئو را به صورت خیلی ساده توضیح دهیم این واژه به چه معنا است؟
این واژه برگرفته از عبارت انگلیسی (بهینه سازی موتور جستجو) Search Engine Optimization است که مخفف آن SEO می باشد. حال که با مخفف این واژه تا حدودی آشنا شدیم بهتر است با کاربرد آن هم آشنا بشوید.
بهینه سازی موتور جستجو یعنی استفاده از استراتژی هایی اصولی و روش هایی هدفمند برای بهبود در دیده شدن سایت و نتایج جستجو مرتبط با گوگل.
اما این کار راحت نیست بلکه نیازمند تخصص و دانش در این زمینه و البته عامل بسیار مهم آن صبوری است. سئو سایت یا همان بهینه سازی سایت ها فعالیتی است که توسط سئو کارها صورت می گیرد. این افراد می بایست مدام خودشان را با آخرین آپدیت های گوگل بروز کرده و از تمامی الگوریتم های آن مطلع باشند.
وضعیت بهینه سازی در شهر اصفهان
امروزه اگر بخواهیم شهر صنعتی اصفهان را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که سئو در اصفهان بسیار مورد استقبال قرار دارد. اصفهان شهریست که به شدت در حال پیشرفت است و از شهر در حال پیشرفت همیشه استقبال از سئو پیش بینی می شود. لذا شاید بتوان اصفهان را پیشرو صنعت سئو در کشور دانست.
این پیشرفت قطعا نیاز به متخصص سئو را در این شهر افزایش می دهد و این نیاز اهمین آموزش سئو در اصفهان را دو چندان می کند. لذا قطعا باید دنبال موسسه ای خوب برای این مورد بود. اگر بخواهیم برای این مورد شرکتی خوب را به شما معرفی کنیم قطعا موسسه اجرای سئو در اصفهان سئومن را به شما ژیشنهاد می کنیم که رزومه ای درخشان در بحث آموزش سئو در اصفهان هم دارد.
علت شکل گیری سئو
در دهه ۱۹۹۰ جستجوگر هایی وارد بازار شدند که معروفترین آن ها که همه با آن آشنا هستند yahoo بود. اما به نوع روش این موتورهای جستجوگر و ضعفی که در آن ها بود انتقاد شد. بزرگترین این ضعف ها دستکاری هایی بود که مهندسین بهینه سازی برای بالابردن جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرشان انجام میدادند.
بطور کل اولین اسول سئو توسط yahoo مطرح شد و سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۸ بعد از راه اندازی گوگل اصول جدیدتری از این علم به بازار روانه شد. حتی یاهو در سال ۲۰۰۰ الگوریتم گوگل را بجای الگوریتم آلتاویستا مورد اجرا قرار داد.
در طول این مدت هدف گوگل ارائه راهکارهای کاربردی جدید در این زمینه برای راحتی حال کاربران و رسیدن درست و سریع آن ها به موارد مورد سرچ شان است. به این منظور هر چند وقت یکبار الگوریتم های جدیدی را توسط این مجموعه بزرگ برای حذف اطلاعات نامرتبط با سرچ و اخلاگر در سرچ روانه بازار می شود.
همین دلایل علت مفیدتر بودن و پیشرفته تر شدن نتایج جستجو گوگل نسبت به گذشته است. گوگل تمامی موارد غیراخلاقی بکاربرده شده را شناسایی و در طول این مدت ان ها را برطرف کرده است . امروزه بالا بردن کلمات کلیدی دیگر مثل چندین سال قبل اصلا کار ساده ای نیست و نیازمند اجرای یک برنامه بلند مدت تخصصی و هدفمند است.
برنامه های سئو
این برنامه پلن هایی است که از طرف سئو کاران به روی سایت اعمال می شود. مهمترین این کارهای سئو داخلی (On Page SEO) و سئو خارجی (Off Page SEO) است. هر کدام از این موارد در دل خودشان نیازمند ریز برنامه هایی دیگر هستند که در زیر به اختصار در مورد آن توضیح داده خواهد شد.
سئو داخلی (On Page SEO)
این مبحث مربوط به کلیه خدماتی است که فقط به روی سایت اعمال می شود و مربوط به تمامی موارد از محتوا های نگارشی، عکس، فیلم و …. کد نویسی ها و کلیه موارد هر کدام از صفحات وب سایت می باشد.کلیه این تغییرات در نتایج سرچ سایت بسیار تاثیر گذار است به شرطی که مطابق با قوانین و تکنیک های خاص خودش باشد.
سئو خارجی (Off Page SEO)
برعکس مورد بالا در این حالت کلیه موارد اعمال شده به روی صفحات داخلی سایت نیست بلکه کلیه فعالیت های خارجی است که بر روی سایت اعمال می شود و به واسطه آن ها جایگاه سایت در نتایج جستجو بالاتر از رقبای خود قرار خواهد گرفت. اجرای این فرآیند از طرف سئو کاران برای ایجاد پیوند سایت مورد نظر با دیگر سایت ها نامحدود است.
در نظر داشته باشید استفاده نادرست از روش های موجود برای بحث سئو خارجی می تواند عواقب خطرناکی حتی در حد نابودی برای سایت به همراه داشته باشد.
در کلیه موارد بکاربرده شده در سئو نکته مهم توجه به الگوریتم های موجود گوگل می باشد. بطور کل گوگل به سایت هایی علاقه مند است که به کاربران خود اهمیت می دهند.
این اهمیت یعنی داشتن موارد مربوط با سرچ کاربر، محتواهایی با نگارش اصولی، درست و قابل فهم برای آن ها و جلوگیری از سردرگمی آن ها در سایت. البته این ها فقط موارد کمی از آیتم های مورد نظر گوگل است که در نظر داشتیم بصورت خیلی ساده تعریف کنیم.
شناخت اهداف از سئو سایت
اهمیت شناخت مبحث سئو بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از مدیران یا با این واژه برای کسب و کار خود آشنا نیستند و یا به اشتباه با آن آشنا هستند. نکته مهم این است که درست است که سئو در شناساندن کالا و خدمات افراد می تواند بسیار کمک کننده باشد اما این فقط یک راهکار اصولی و درست در زمینه تبلیغات است. پس اگر شما خدمات یا کالا نامناسب داشته باشید یا کاربر بتواند همان خدمات یا کالا را با شرایط بهتر دریافت کند. حتی اگر شما در ابتدای تمامی جستجوها باشید بعد از مدتی با رکود مشتریان خود مواجه خواهید شد آن هم بعلت نارضایتی نه دیده نشدن.
بسیاری از افراد دید بسیار کوتاه مدت و معجزه گرایانه نسبت به سئو دارند که بسیار غلط است. حتی بعضا افرادی به اصطلاح سئوکار این باور را به غلط برای کارفرمایان ایجاد می کنند که در طول روند کار ناامیدی برا ی صاحب پروژه به همراه خواهد داشت.
درست است که با سئو کردن سایت کالا یا خدمات شما به جامعه هدف مورد نظرتان نشان داده خواهد شد. حتی شما می توانید با ارائه محصول متناسب با بازار هدفتان فروش اینترنتی خوبی داشته باشید و آمار تمامی ورودی ها، میزان فروش، جامعه جغرافیایی و سنی علاقه مند به خدمات یا کالای خودتان و بسیاری موارد دیگر را بیابید اما تمامی این موارد نیازمند یک پروسه زمانی است که این بازه زمانی برای هر پروژه قطعا یکسان نخواهد بود. نوع کار شما و کلمات کلیدی بکار برده شده در مشخص شدن این بازه زمانی می تواند تاثیر گزار باشد. چون ما با کاربرانی که این واژگان را سرچ می کنند طرف هستیم ، پس هر چه واژه ای از لحاظ سرچ پرکاربردتر باشد زمان بیشتری برای ورود به صفحات ابتدایی جستجوی گوگل نیاز خواهد داشت.