طراحی و تولید کاتالوگ، روشی حرفه ای برای بازاریابی کسب و کارها
کاتالوگ ها با هدفهای مختلفی طراحی و تولید می شوند. بعضی کاتالوگ ها برای معرفی و بازاریابی محصولات و بعضی برای معرفی شرکت ها و خدماتشان تولید می شوند.
کاتالوگ ها از گذشته های دور بعنوان یک از شیوه های موثر در بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کارها شناخته شده اند. در گذشته این ابزارهای بازاریابی صرفا بصورت نسخه چاپی استفاده می شدند، اما با ورود بازاریابی دیجیتال به دنیای کسب و کارها، نسخه ی دیجیتال هم بسیار پرکاربرد شده است.
کاتالوگ ها با هدفهای مختلفی طراحی و تولید می شوند. بعضی کاتالوگ ها برای معرفی و بازاریابی محصولات و بعضی برای معرفی شرکت ها و خدماتشان تولید می شوند. در واقع هدف تولید کاتالوگ محصولات، ایجاد رابطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان می باشد. طراحی و چاپ کاتالوگ می تواند در انتخاب کالای مورد نظر توسط مصرف کنندگان تاثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین بهتر است که کاتالوگ ها به بهترین شکل طراحی و ارائه شوند تا در انتخاب مشتریان تاثیرات مثبت بگذارند. کاتالوگ ها یک راهنمای کامل برای محصولات و خدمات هستند که با استفاده از آن می توان تمامی گزینه ها را به شکل سازماندهی خاصی به مشتری ارائه داد. امروزه که تبلیغات الکترونیکی بسیار گسترده شده، همه کسب و کار ها می توانند از کاتالوگ الکترونیکی هم در بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنند.
مزایای کاتالوگ های دیجیتال نسبت نسخه های چاپی کاتالوگ
- بروز رسانی سریع و آسان
- امکان دسترسی در هر زمان و هر مکان
- حذف هزینه های خرید کاغذ و چاپ
- امکان به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی
- قابلیت ارسال با روش های مختلف آنلاین
- سهولت توزیع و انتشار
- دوام و عمر طولانی
- دارای امکانات مختلف درج لینک، ویدیو تبلیغاتی، گالری عکس و…
کاتالوگ ها معمولا بعد از مدتی نیاز به بروز رسانی و اضافه کردن محصولات جدید دارند که هزینه های طراحی و چاپ را بهمراه دارد. مزیت کاتالوگ های دیجیتال ویرایش سریع و عدم اختصاص بودجه برای چاپ آنها است. با استفاده از کاتالوگ های دیجیتال می توانید به سرعت و مستقیم مشتریان خود را به وب سایت یا صفحات اجتماعی خود انتقال داده تا اطلاعات بیشتری در اختیارشان قرار دهید.
کاتالوگ های دیجیتال در هر زمان و هر مکانی بروی دستگاه های گوشی تلفن همراه، تب لت، لب تاپ و کامپیوتر قابل استفاده هستند. کاتالوگهای دیجیتال را با کمترین هزینه و با روش های مختلف آنلاین می توان بصورت گسترده برای مشتریان ارسال کرد.
ویژگی های کاتالوگ حرفه ای
با توجه به اینکه طراحی کاتالوگ حرفه ای از اهمیت زیادی برخوردار است، باید ببینیم برای طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای باید به چه ویژگی هایی توجه شود؟ به خاطر داشته باشید، کاتالوگ شباهت بسیار زیادی به بروشور محصولات دارد؛ اما وجود یک سری ویژگی های حرفه ای آن را از بروشور متمایز می کند.
- وجود اطلاعات تماس در کاتالوگ
در طراحی کاتالوگ باید به این موضوع توجه داشته باشید که اطلاعات تماس و به طور کلی اطلاعاتی که دسترسی مشتریان به شما را رقم می زنند، باید درج شوند. این اطلاعات باید در بخشی از کاتالوگ درج شود که مشتریان بتوانند به آسانی با شما ارتباط بگیرند.
وجود تصاویر باکیفیت و مرتبط در کاتالوگ
تفاوتی ندارد که شما کاتالوگ الکترونیک طراحی می کنید یا کاغذی. در هر صورت لازم است تا از تصاویر باکیفیت و مرتبط با توضیحات محصول در کاتالوگ استفاده کنید. فراموش نکنید وجود عکس های یونیک، باکیفیت و مرتبط در کاتالوگ، تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری دارد.
- به روز بودن اطلاعات کاتالوگ
یکی از مهمترین ویژگی های یک کاتالوگ حرفه ای، به روز بودن و دقیق بودن اطلاعات درج شده در آن است. در هر شرایطی باید اطلاعات کاتالوگ محصولات کاملا جدید و به روز باشد.
- متن و رنگ بندی کاتالوگ
در طراحی کاتالوگ باید به جذاب بودن محتوای متنی اهمیت زیادی داده شود. جذابیت های دیداری و خوانداری در کاتالوگ باعث می شود تا مشتری یا مخاطب، با دقت تمام توضیحات مربوط به محصولات را مطالعه کند؛ بدون آن که خسته شود. همچنین رنگ بندی و چیدمان که در طراحی و چاپ کاتالوگ استفاده می شود، تاثیر زیادی در استقبال مشتریان از کاتالوگ دارد. گاهی اوقات استفاده از چیدمان و ترکیب رنگ های ناهماهنگ باعث خستگی چشم ها شده و همین موضوع به خستگی مشتری نیز منجر می شود. در نتیجه متن کاتالوگ به درستی مطالعه نمی شود.
اهمیت کاتالوگ برای مشاغل:
۱- افزایش شناخت برند: کاتالوگ به شما اجازه می دهد تا نام و برند خود را به مشتریان خود معرفی کنید. با ارائه محتوای جذاب و با کیفیت، مشتریان شما با برند شما آشنا می شوند و احتمال اینکه در آینده به شما بازگردند، بیشتر می شود.
۱- تبلیغ و معرفی محصولات: کاتالوگ محصولات و خدمات شما را به مشتریان معرفی می کند و مزایا و ویژگی های آنها را به آنها توضیح می دهد. این به شما کمک می کند تا برای مشتریان خود جذاب تر و قابل توجه تر باشید.
۳- افزایش فروش: کاتالوگ به شما اجازه می دهد تا محصولات و خدمات خود را به شکل منظم و در یک فرمت مناسب به مشتریان خود عرضه کنید. این به شما کمک می کند تا مشتریان خود را از وجود شما آگاه کرده و به فروش بیشتری دست یابید.
۴- بهبود تجربه مشتری: با ارائه یک کاتالوگ قابل دسترس و جذاب، شما به مشتریان خود یک تجربه بهتری از خریداری از شما ارائه می دهید. این به شما کمک می کند تا مشتریان خود را راضی نگه دارید و باعث می شود که آنها در آینده به شما بازگردند
اهمیت کاتالوگ در معرفی محصولات و بازاریابی
معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات توسط کاتالوگ بسیار دقیقتر و موثرتر خواهد بود. اطلاعاتی که در بروشور ها ارائه می شود به دلیل خلاصه بودن حاوی مطالب جامعی برای مخاطب نیست. اما کاتالوگ اطلاعاتی را شامل می شود که این اطلاعات با جزئیات بسیار بیشتری هستند و ویژگیها و مزایای محصولات را به خوبی و کامل معرفی می کنند. این دفترچه به گونه ای راهنمای استفاده از محصولات و یا کالا نامه محسوب می شود. اطلاعات کتابچه کاتالوگ، شامل فهرست، کالا و محصولات تولید شده توسط شرکت و کارخانه می باشد. این دفترچه ها می توانند به معرفی مشاغل، موسسه های اجتماعی و فرهنگی نیز بپردازند.
استودیو مانی به عنوان مجری حرفه ای خدمات طراحی کاتالوگ، ارائه دهنده بهترین طراحی از کاتالوگ می باشد. برای بررسی نمونه کاتالوگ های این مجموعه می توانید https://studiomani.ir/ به آدرس مراجعه نمایید.