درگذشت فرانچسکو ریولا خالق نوتلا ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ + علت فوت
درگذشت فرانچسکو ریولا خالق نوتلا ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ به همراه علت فوت او را در ادامه این بخش از کاشمر سلام مشاهده می کنید، با ما همراه باشید.
درگذشت فرانچسکو ریولا خالق نوتلا
فرانچسکو ریولا، که به عنوان “پدر شکلات ایتالیا” شناخته میشد و خالق برند محبوب نوتلا بود، در سن ۹۷ سالگی دار درگذشت.
ریولا با نوآوری در تولید شکلات و ترکیب فندق با کاکائو، توانست یکی از محبوبترین محصولات شکلاتی جهان را خلق کند.

نوتلا که ابتدا در دهه ۱۹۶۰ در ایتالیا تولید شد، بهسرعت به یکی از پرفروشترین کرم های شکلاتی در جهان تبدیل شد و امروز در بیش از ۱۶۰ کشور مصرف می شود.
درگذشت فرانچسکو ریولا خالق نوتلا
این کارآفرین ایتالیایی نقش مهمی در توسعه صنعت شکلات داشت و محصولاتش به یکی از نمادهای فرهنگ غذایی ایتالیا تبدیل شدند.
برند نوتلا، تحت مدیریت او و خانوادهاش، رشد کرد و به یکی از برندهای پیشرو در صنعت شکلات و مواد غذایی جهان بدل شد.
درگذشت فرانچسکو ریولا پایان یک دوران در تاریخ صنعت شکلات است، اما میراث او همچنان در دل طرفداران نوتلا زنده خواهد ماند.
برند نوتلا
نوتلا (به ایتالیایی: Nutella) برندی تجاری از شکلات فندقی است.
نوتلا که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید میشود در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی شد.
دستور ساخت نوتلا پیش از آن در یکی دیگر از محصولات فررو که در سال ۱۹۴۴ منتشر شده بود، استفاده شده بود و سپس گسترش و تغییر یافته بود.
امروزه نوتلا در بیش از ۷۵ کشور از جمله ایران مصرف می شود.
شروع داستان نوتلا از سال ۱۸۰۶ میلادی زده شد، پیش از شروع جنگهای ناپلئون. منشأ این ترکیب شامل کاکائو و فندق به ناپلئون منتسب است.

محاصره قاره ای ناپلئون باعث شد که تجارت فرانسه مختل شود. بعد از این محاصره، ارتباط فرانسه با ایتالیا (استان پیامونته) قطع شد.
پیامونته در آن دوره یکی از مرغوبترین انواع شکلات در جهان را تولید میکرد و به همین دلیل، قیمت شکلات سر به فلک کشید.
در این زمان، تورینو که در مرکز پیامونته قرار دارد، مشکل را حل کرد و با ترکیب فندق با کاکائو، ماده ای بسیار خوشمزه ساختند. جالب اینجاست که این ماده به وفور یافت میشد.
داستان خلق نوتلا؛ از کمبود کاکائو تا محبوبترین کرم شکلاتی جهان
نوتلا، محبوبترین کرم شکلاتی جهان، از دل یک بحران و کمبود مواد اولیه در دوران پس از جنگ جهانی دوم متولد شد.
در آن زمان، پیِترو فرِرو، یک شیرینیپز ایتالیایی در منطقه پیهمونته، با کمبود شدید دانههای کاکائو روبهرو شد.
او به دنبال راهی برای تولید شکلاتی ارزانتر اما همچنان خوشمزه بود.
ایده خلاقانه: ترکیب کاکائو با فندق
در منطقه پیهمونته، فندق به وفور یافت می شد.
فررو تصمیم گرفت کاکائو را با فندق آسیابشده ترکیب کند تا یک خمیر شکلاتی خوشطعم بسازد.

نتیجه این آزمایش، محصولی به نام “Giandujot” (جانْدوُیا) شد که در ابتدا به شکل یک تکه شکلاتی جامد به فروش می رسید و مشتریان میتوانستند آن را برش دهند و روی نان بمالند.
تکامل نوتلا به شکل کرم شکلاتی
در سال ۱۹۵۱، فررو فرمول را اصلاح کرد و محصول جدیدی با نام “Supercrema” (سوپِرکْرِما) تولید کرد که حالت کرم شکلاتی نرم داشت و استفاده از آن راحت تر بود.
اما نقطه عطف واقعی زمانی اتفاق افتاد که فرانچسکو فررو، پسر پیِترو، در سال ۱۹۶۴ نام و ترکیب این کرم شکلاتی را تغییر داد و برند “Nutella” متولد شد.
نام نوتلا ترکیبی از کلمه “Nut” (به معنای فندق) و پسوند ایتالیایی “-ella” بود که صدایی دلنشین و دوستانه به آن میداد.

موفقیت جهانی نوتلا
نوتلا به سرعت در ایتالیا و سپس در سراسر اروپا محبوب شد.
طعم منحصربهفرد، بافت کرمی و ترکیب متعادل فندق و کاکائو، آن را به یک صبحانه و میانوعده محبوب در سراسر جهان تبدیل کرد.
امروزه نوتلا در بیش از ۱۶۰ کشور فروخته میشود و هر سال میلیونها شیشه از آن به فروش می رسد.
میراث نوتلا
برند نوتلا، که امروزه زیرمجموعه گروه فررو است، همچنان یکی از قدرتمندترین نامها در دنیای شکلات و محصولات غذایی محسوب می شود.
داستان تولد آن نشان می دهد که چگونه یک چالش میتواند به یک نوآوری بزرگ تبدیل شود و چگونه خلاقیت در صنعت غذا، محصولی ماندگار و جهانی خلق می کند.
گردآوری: کاشمر سلام