مهر و موم روغن: عملکرد و نگهداری
مهر و موم روغن از سه جزء اصلی تشکیل شده است : عنصر آب بندی (یا لبه)، محفظه فلزی و فنر بند بند اختیاری، که هر کدام به عملکرد و کارایی مهر و موم کمک می کنند.
- انتخاب مهر و موم روغن نیز مانند انتخاب ضربه گیر لاستیکی یا اورینگ لاستیکی شامل ارزیابی عوامل متعددی از جمله طراحی، نیازهای کاربردی، قطر شفت، قطر سوراخ، مواد آب بندی و ملاحظات محیطی است.
- تعمیر و نگهداری منظم، از جمله روغن کاری مناسب، بازرسی های معمول و تعویض های برنامه ریزی شده، طول عمر و قابلیت اطمینان آب بندی روغن را تضمین می کند و کارایی کلی دستگاه را افزایش می دهد.
در دنیای مکانیکی، جایی که ماشینآلات و تجهیزات زمین را به حرکت در میآورند و چرخ دندهها را میچرخانند، مهر و موم روغن یک جزء مهم است. کاسه نمد روغن یا مهر و موم شفت، بخش مهمی از تجهیزات و کاربردهای مختلف صنعتی است که اطمینان حاصل می کند که روان کننده ها فرار نمی کنند و آلاینده ها وارد نمی شوند.
هدف از مهر و موم روغن
مهر و موم روغن سه هدف مهم را در هر ماشینی انجام می دهد. ابتدا از نشت روان کننده ها یا سیالات خارج از آب بندی حتی تحت فشار بالا جلوگیری می کند. این عملکرد موثر تجهیزات را تضمین می کند، زیرا روغن کاری کافی یک نیاز کلیدی برای عملکرد روان ماشین آلات است. دوم، روغن روان کننده را در ماشین آلات حفظ می کند. این عملکرد نگهداری نیاز به نگهداری مداوم یا روغن کاری مجدد را کاهش می دهد و در زمان و منابع صرفه جویی می کند. سوم، مهر و موم روغن به عنوان یک مانع در برابر آلاینده ها عمل می کند. از ورود کثیفی، گرد و غبار و سایر آلاینده های احتمالی به ماشین آلات جلوگیری می کند و از قطعات حساس در برابر آسیب یا سایش محافظت می کند.
ساخت مهر و موم روغن
ساخت مهر و موم روغن گواهی بر مهندسی دقیق است. هر مهر و موم روغن در درجه اول شامل دو جزء اصلی است: عنصر آب بندی و محفظه فلزی. همکاری این قطعات باعث کارایی و اثربخشی مهر و موم می شود. فنر بند بند نیز ممکن است به عنوان یک ویژگی در دسترس باشد که یک لایه اضافی از پشتیبانی عملیاتی را فراهم می کند.
عنصر آب بندی
عنصر آب بندی که به آن لبه آب بندی نیز می گویند، قسمت داخلی روغن بند را تشکیل می دهد. بسته به نیازهای خاص برنامه، مواد مختلفی می توانند لب را تشکیل دهند. در زیر برخی از مواد متداول استفاده می شود:
- لاستیک نیتریل: این ماده متداولترین ماده برای آببندی عناصر است که دارای مقاومت حرارتی خوب و مقاومت در برابر محلولهای نمکی، روغنها، روغنهای هیدرولیک و بنزین است. محدوده دمای کارکرد توصیه شده آن از -۴۰ تا ۲۴۸ درجه فارنهایت (۴۰- تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد) است. نیتریل در یک محیط خشک به اندازه کافی عمل می کند اما فقط برای دوره های متناوب. این لاستیک در انواع قطعات لاستیکی مانند دیافراگم لاستیکی استفاده می شود.
- لاستیک پلی آکریلات : PA ماده ای مناسب برای محیط های با سرعت بالا است زیرا مقاومت حرارتی بهتری نسبت به نیتریل دارد. عملکرد بهینه آن در محدوده دمایی -۴ تا ۳۰۲ درجه فارنهایت (۲۰- تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد) است. با آب یا دمای کمتر از -۴ درجه فارنهایت (۲۰ درجه سانتیگراد) ناسازگار است.
- لاستیک سیلیکونی: یک انتخاب محبوب برای مقاومت در برابر دماهای پایین و بالا (۵۸- تا ۳۵۶ درجه فارنهایت یا ۵۰- تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد). لاستیک سیلیکونی دارای قابلیت جذب روان کننده بالایی است که اصطکاک و سایش را کاهش می دهد و آن را برای آب بندی میل لنگ ایده آل می کند. با این حال، به دلیل مقاومت ضعیف در برابر هیدرولیز، برای روغن های اکسید شده یا هیپنوئیدی نامناسب است.
- لاستیک فلوروکربن : همچنین به عنوان وایتون یا ویتون شناخته می شود، این ماده مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی و عملکرد در دماهای بالا دارد. به دلیل دوام استثنایی و مقاومت در برابر حرارت بسیار قوی است.
قاب فلزی
محفظه فلزی به عنوان بیرونی یا قاب مهر و موم روغن عمل می کند و استحکام و استحکام را برای مهر و موم فراهم می کند. انتخاب مواد مورد بستگی به محیطی دارد که مهر و موم در آن کار می کند. اغلب، همان مواد لاستیکی مورد استفاده در المنت آب بند، کیس را می پوشاند تا به مهر و موم بیرونی مهر و موم روغن در سوراخ محفظه کمک کند.
- فولاد کربنی : متداول ترین ماده برای محفظه های مهر و موم روغن، مناسب برای استفاده با روان کننده های استاندارد.
- فولاد ضد زنگ: ایده آل برای کاربردهای آب، مواد شیمیایی یا مقاومت در برابر خوردگی. کیس های فولادی ضد زنگ نیز برای بسیاری از کاربردهای مناسب هستند.
طرح های لب آب بندی استاندارد
مهر و موم روغن با طرح های مختلف لب عرضه می شود که هر یک هدف منحصر به فرد را انجام می دهد و برای کاربردهای مختلف مناسب است. بیایید رایج ترین طرح های لب استاندارد صنعتی را مورد بحث قرار دهیم:
- تک لبه: این طرح دارای فنر بند بند است و در درجه اول در برابر رسانه های داخلی در کاربردهای کم فشار آب بندی می کند. برای محیط های دارای کثیفی یا آلودگی ایده آل نیست.
- دو لبه: مانند طرح تک لبه، این طرح نیز از فنر بنددار با لبه اصلی استفاده می کند که در کاربردهای کم فشار در برابر رسانه های داخلی آب بندی می کند. لب ثانویه (یا کمکی) محافظت بیشتری در برابر گرد و غبار و کثیفی ارائه می دهد.
- دو لبه یا دو لبه یکسان: این طرح دارای دو لبه اصلی یکسان و فنر بند است که معمولاً برای جدا کردن دو مایع استفاده می شود. روغن کاری فضای بین لبه ها با گریس یا مواد مشابه برای این طراحی ضروری است.
- تک لبه، بدون فنر : این طرح که شامل فنر نمی شود، عمدتاً برای آب بندی یک محیط بدون فشار مانند گریس یا محافظت در برابر کثیفی استفاده می شود.
- دو لبه، بدون فنر : این طرح همچنین بدون فنر است و عموماً برای آب بندی رسانه های بدون فشار مانند گریس استفاده می شود. در برابر رسانه های داخلی و خارجی محافظت می کند.
طرح های استاندارد کیس آب بندی
علاوه بر انواع مهر و موم روغنی در طرحهای کیفی مختلفی نیز عرضه میشود که هر کدام نقش منحصر به فردی را ایفا میکنند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:
- نوع: A یک محفظه فلزی بیرونی با یک صفحه تقویت شده برای استحکام ساختاری. برای شفت هایی که قطر آنها بیش از ۱۵۰ میلی متر است، شفت های کوچکتر که به استحکام بیشتری نیاز دارند یا زمانی که با ترکیبات لاستیکی خاص استفاده می شود ایده آل است.
- نوع :B یک محفظه فلزی بیرونی که عموماً روی شفت هایی با قطر کمتر از ۱۵۰ میلی متر و مواد محفظه سوراخ ساخته شده از فولاد یا چدن استفاده می شود. این یک مهر و موم محکم و دقیق در محفظه ایجاد می کند اما ممکن است آب بندی استاتیکی در قطر خارجی (OD) را محدود کند.
- نوع: C یک قاب فلزی با روکش لاستیکی که می تواند در هر اندازه شافت مفید باشد. لاستیک از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند و از آسیب در هنگام مونتاژ محافظت می کند. این طرح برای آلیاژ نرم، مواد محفظه پلاستیکی یا جایگزینی در محیط هایی با آسیب جزئی به سطح محفظه مناسب است.
عوامل در انتخاب مهر و موم روغن
انتخاب مهر و موم روغن مناسب شامل ارزیابی جامع نیازها و شرایط برنامه شما است. در زیر فاکتورهای کلیدی که باید هنگام انتخاب مهر و موم روغن در نظر بگیرید آورده شده است:
- نوع: ترکیب طرح و نوع موردی که انتخاب می کنید، طرح کلی روغن بند را تعیین می کند.
- قطر شفت: قطر بیرونی شفت که در آن آب بند عمل می کند (گاهی اوقات به عنوان شناسه مهر و موم روغن نیز شناخته می شود).
- قطر سوراخ: قطر داخلی محفظه سوراخ که در آن آب بند عمل می کند گاهی اوقات به عنوان OD مهر و موم روغن شناخته می شود.
- عرض: ضخامت یا عرض مهر و موم روغن یکی دیگر از ابعاد مهم است که بر تناسب و عملکرد روغن بند تأثیر می گذارد.
- مواد آب بندی: مواد مورد استفاده در لبه مهر و موم باید در برابر محدوده دمای عملیاتی، مواد شیمیایی، روان کننده ها و فشار در کاربرد شما مقاوم باشد.
- عوامل محیطی: عوامل خارجی مانند قرار گرفتن در معرض خاک، آب و سایر آلاینده ها، نوسانات دما، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سرعت شفت را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، مهر و موم روغن که باید در برابر حرکت چرخشی با سرعت بالا، شرایط فشار بالا، یا دمای شدید مقاومت کند، به مواد بادوام و انعطاف پذیرتری نیاز دارد.
- روانکاری: روانکاری مورد استفاده در برنامه بر انتخاب ماده آب بندی تأثیر می گذارد. این ماده باید با روان کننده سازگار باشد تا از تخریب جلوگیری شود و طول عمر مهر و موم تضمین شود.
- مواد فنری: انتخاب مواد فنر بند نیز بسیار مهم است زیرا باید در برابر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آب، مواد شیمیایی و غیره مقاومت کند.
حالت های خرابی مهر و موم روغن
درک این نکته ضروری است که مهر و موم روغن، مانند هر جزء مکانیکی دیگری، در طول زمان در معرض خرابی قرار می گیرد. کلید به حداقل رساندن خرابی و افزایش کارایی عملیاتی، شناخت علائم خرابی مهر و موم روغن و درک دلایل آن است. در اینجا برخی از حالت های رایج خرابی وجود دارد:
- سایش بیش از حد: این اغلب نشانه اصطکاک منظم بین لبه مهر و موم و شفت است که معمولاً ناشی از روانکاری ناکافی یا سطح خشن محور است.
- سخت شدن یا ترک خوردگی: قرار گرفتن درزگیرهای روغن در معرض دماهای بالا برای مدت طولانی ممکن است باعث سفت شدن یا ترک خوردن مواد آب بندی شود. این خرابی کارایی مهر و موم را به خطر می اندازد و می تواند منجر به نشتی شود.
- فرسایش شیمیایی: اگر ماده مهر و موم با مواد شیمیایی یا روان کننده های مورد استفاده در ماشین آلات ناسازگار باشد، می تواند در طول زمان تخریب شود و منجر به شکست مهر و موم شود.
- نصب نادرست: اتصال نادرست مهر و موم روغن می تواند باعث خرابی فوری یا زودرس شود. این تناسب نامناسب می تواند به دلایل زیادی مانند آسیب در هنگام نصب، ناهماهنگی یا استفاده از اندازه نادرست باشد.
- فشار بیش از حد: قرار دادن آب بند روغن در معرض فشاری فراتر از پارامترهای طراحی آن می تواند منجر به تغییر شکل آب بند شود.
تعمیر و نگهداری و بازرسی مهر و موم روغن
نگهداری مناسب و بازرسی منظم برای افزایش طول عمر آب بندی روغن و جلوگیری از خرابی های برنامه ریزی نشده حیاتی است. در اینجا چند نکته وجود دارد:
- روانکاری منظم: اطمینان از روانکاری کافی، اصطکاک را به حداقل می رساند و از ساییدگی و پارگی آب بند جلوگیری می کند. برای جلوگیری از فرسایش شیمیایی فقط از روان کننده های سازگار مطابق با مواد مهر و موم استفاده کنید.
- بازرسیهای معمول: بازرسیهای منظم آببند روغن را برنامهریزی کنید تا علائم خرابی مانند نشتی، سخت شدن یا سایش قابل مشاهده را مشاهده کنید. تشخیص زودهنگام مسائل می تواند از تبدیل شدن مشکلات جزئی به شکست های مهم جلوگیری کند.
- تمیز کردن مناسب: کثیفی و زباله می تواند به سطح آب بندی آسیب برساند و منجر به نشتی شود. تمیز کردن منظم مهر و موم و مناطق اطراف آن می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.
- شرایط عملیاتی مانیتور: سطوح فشار، دما و سرعت شفت را پیگیری کنید. نوسانات بیش از حد می تواند نشان دهنده مشکلی باشد و به طور بالقوه به مهر و موم روغن آسیب برساند.
تعویض: حتی با نگهداری بی عیب و نقص، مهر و موم روغن برای همیشه دوام نمی آورد. درک طول عمر معمول نوع مهر و موم روغن و مواد مورد استفاده در ماشین آلات به شما کمک می کند تا برای تعویض به موقع برنامه ریزی کنید.