پدال کلاچ چیست؟
پدال کلاچ چیست؟
شاید یکی از بزرگترین مشکلات رانندگی برای رانندگان کم تجربه و دانش آموزان آموزشگاه رانندگی، استفاده صحیح و به موقع از کلاچ باشد. البته این مشکل حتی در رانندگان بسیار باتجربه هم دیده می شود و اینجاست که دوست داریم یک ماشین اتوماتیک داشته باشیم!
اما با وجود تمامی مشکلات رانندگی خودروهای دارای گیربکس دستی، وجود کلاچ در این خودروها ضروری بوده و نقش حیاتی در انتقال نیرو به چرخ ها دارد. طبق تعریف کلی، کلاچ وسیله ای است که یک محور را به محور دیگر می چرخاند. انتقال می دهد و در واقع رابط بین گیربکس و موتور است که ابتدا نیروی تولیدی موتور را به گیربکس منتقل می کند و سپس با حضور سایر سیستم ها این نیروی مولد به چرخ ها ارسال می شود. این عمل توسط کلاچ انجام می شود. مثلا وقتی می خواهید دنده ۲ را به ۳ عوض کنید ابتدا باید پدال کلاچ را فشار دهید که موتور و گیربکس را جدا می کند و پس از تعویض دنده و رها شدن کلاچ این اتصال برقرار می شود. کلاچ ها به طور کلی به ۴ دسته تقسیم می شوند:
بدون لغزش
یک طرفه
هیدرولیک
اصطکاک
از موارد فوق در خرید لوازم یدکی برلیانس ، تنها دو مورد اصطکاکی و هیدرولیک در خودروهای امروزی استفاده می شود. در کلاچ هیدرولیک نیرو از یک صفحه به سیال و از سیال به صفحه متحرک دیگر منتقل می شود. اساس کار نوع اصطکاک همانطور که از نامش پیداست بر ضریب اصطکاک بسیار بالایی بین دو صفحه تکیه دارد و برخورد بین صفحات باعث انتقال نیرو از یک صفحه به صفحه دیگر می شود.
ناگفته نماند که دسته بندی دیگری از کلاچ ها وجود دارد که آنها را به سه دسته اهرمی، روغنی و کابلی تقسیم می کند. کلاچ های سیمی به دلیل سادگی و کم هزینه بودن همچنان یکی از پرکاربردترین کلاچ ها در خودروها به خصوص خودروهای داخلی هستند.
کلاچ سیمی
پدال کلاچ تنها وسیله ای است که در سیستم کلاچ در تماس مستقیم با راننده است، اما ارتباط بین پدال و سایر قطعات چگونه برقرار می شود؟ بعد از پدال کلاچ، کابل کلاچ قرار گرفته و نیروی وارده از پای راننده از طریق سیم کلاچ به کیت کلاچ منتقل می شود. وقتی راننده پایش را روی پدال کلاچ می گذارد و فشار می دهد، دیسک کلاچ رها می شود و ماشین رها می شود. در واقع قدرت موتور در این مرحله دیگر به گیربکس منتقل نمی شود و راننده فرصت کافی برای تعویض دنده دارد.
کابل کلاچ عملکردی مشابه کابل ترمز دوچرخه دارد و همچنین داخل یک پوشش پلاستیکی قرار می گیرد که با فشار دادن پای روی پدال کلاچ مانند ترمز دوچرخه، فشار روی اهرم متصل به دیسک کلاچ را تغییر داده و دنده ها را آزاد می کند. . علائم خرابی سیم کلاچ
در نهایت در این قسمت از مقاله به قسمت کلیدی مقاله علائم خرابی سیم کلاچ و علائم خرابی آن رسیده ایم. مانند هر قسمت دیگر، سیم کلاچ مستعد خرابی است و از آنجایی که در یک فرآیند کاملاً مکانیکی وجود دارد، احتمال خرابی تا حدودی زیاد است. انتظار می رود که خرابی سیم کلاچ هنگام تعویض دنده قابل تشخیص باشد. موارد زیر به شما کمک می کند تا زودتر خرابی سیم کلاچ را تشخیص دهید.
پدال کلاچ را شل و سفت کنید: در این حالت یا پدال کلاچ خیلی سفت است و به سختی بالا و پایین می رود و یا خیلی شل است و با کوچکترین فشاری می افتد.
لرزش کلاچ: اگر کابل کلاچ آسیب دیده باشد، پس از برداشتن پا از روی پدال، کلاچ همچنان درگیر است و کمی لرزش دارد. خرابی کلاچ: در صورت قطع شدن سیم کلاچ خالی است و کار نمی کند.
عدم تنظیم دنده: در این حالت دنده به طور کامل رها نمی شود و در نتیجه دنده جا نمی شود یا به سختی سوار می شود.
بالا یا پایین بودن کلاچ: اگر مجبورید پدال را خیلی محکم فشار دهید، به این معنی است که احتمالا سیم کلاچ آسیب دیده است. همچنین، اگر کلاچ بالاتر کار می کند و باید آن را با پای خود بکشید. نشان می دهد که کابل کلاچ آسیب دیده است.
یکی از قسمت هایی که باید در مقاله «سیم کلاچ و علائم خرابی آن» به آن پرداخته شود، تنظیم سیم کلاچ است. برخی از مشکلات ذکر شده در بالا ناشی از خارج شدن سیم کلاچ از حالت بهینه است که می توانید با تنظیم مجدد آن را برطرف کنید.
تنظیم سیم کلاچ چندان پیچیده نیست و اگر سر خودرو دارید. شما می توانید آن را به صورت حضوری انجام دهید. برای این کار ابتدا سیم کلاچ را پیدا کنید، در انتهای سیم کلاچ دو مهره وجود دارد که با حرکت دادن آن می توانید طول سیم کلاچ را کم یا زیاد کنید و در نتیجه کلاچ پدال بالاتر یا پایین تر آزاد می شود. همانطور که گفته شد برخی از ایرادات ذکر شده با تنظیم سیم کلاچ قابل رفع است اما در برخی موارد تعویض سیم کلاچ تنها راه حل است.
اگر هر یک از موارد زیر در ماشین شما رخ داد، سیم کلاچ را فورا تعویض کنید.
سیم کلاچ را نخ کنید
پوشش پلاستیکی پاره شده
خشک شدن بیش از حد سیم
چند رشته را برش دهید
پیچ و تاب نخ
تعمیر و نگهداری سیم کلاچ
برای نگهداری و استفاده صحیح از سیم کلاچ دو نکته بسیار مهم و در عین حال ساده حائز اهمیت است:
بازرسی بصری
مراقب وقتت باش
برای بازرسی بصری، اتصال سیم به پدال، اهرم کلاچ یا نقطه ضربه را بیش از سایر موارد در نظر بگیرید. زیرا اصطکاک بالایی را تحمل می کند و بنابراین بیشترین ساییدگی در این نواحی رخ می دهد.